söndag 30 maj 2010

Stavningskontroll

Det är mycket nu.

CSN kräver att jag ska skriva en massa för att få äran att uppbringa de ofantliga förmögenheter de så gentilt lånar ut till mig mot ränta, förutsatt att jag inte jobbar så mycket att jag har råd att både äta och betala hyran årets alla månader.

Compaq var generösa nog att förgylla min fina dator med det i alla kategorier vedervärdiga operativsystemet Windows Fista som har en tidsgräns vid 18-snåret för att kunna roa mig med såna moderniteter som youtubevideos. Fram till sextiden går det prima, därefter verkar Microsoft anse att jag ska lägga min tid på viktigare saker än skojsiga filmizaj. Microsoft kanske tror att jag har make och barn som ligger och svälter medan jag kollar lolkatter. Trots detta flashiga operativsystem ingick inget officepaket vilket utlämnar mig till open office. Grattis är snällt och beggars can't be choosers och allt det där men när stavningskontrollen vill att jag ska byta ut mansdiskursen mot majsdiskursen och diskursanalys mot diskusanalys vill jag mest rista in min fina forskningsrapport i datorlocket med en en sån där lödpenna man brände in fulheter i träbitar med i slöjden. Fulheter som ens stackars mamma var tvungen att låtsas gilla, för det ingår minsann i mammarollen.
Nån gång ska jag låta stavningskontrollen få sin vilja fram hela vägen. Man kanske kommer fram till vansinnigt värdefulla rön genom att låta boys will be boys bli... bots dill be bobs. Eller fokusgruppsintervjuer bli kändisintervjuer och uppklaringsprocent bli rehabiliteringsprocess.

Inga kommentarer: