onsdag 20 oktober 2010

Allmosor mottages vänligt men bestämt

Jag fick ett mail från en gammal kompis som numera endast tillhör kategori facebookvän, det vill säga vi känner inte varann längre, vi vet inget om varann, vi bor i olika städer och vi har få gemensamma bekanta. Mailet består av en vädjan till ekonomiskt stöd för att rädda en jävla hamster som är skitsjuk, oförsäkrad och behöver veterinärvård. Jag gjorde en för- och emotlista innan jag bestämde mig. Här kommer den:

Mot:
Det är en hamster.
Jag vet inte vems.
Eller jag kan läsa mig till vems, men namnet säger mig ingenting.
Detta kan tolkas som: I could't care less (en kort sammanfattning för utrikiska läsare).
Det är en hamster.
En hamster lever i 2-4 år.
Det är en hamster!
En ny kostar runt en hundring.
Om du inte har råd med vård; skaffa inte husdjur.
Har jag sagt att det är en hamster?
Folk dör som flugor i världen och den här hamstern behöver antibiotika?

För:
Ägarna har iaf vett nog att inte försäkra en hamster.

Fast nu när jag hunnit tänka igenom det hela så är det ju inte så dumt egentligen. Min lägenhet skriker efter en tête-a-tête med en hårdför öststatsk städerskas bestämda nypor men min studentekonomi tillåter inte riktigt såna utsvävningar. Jag kanske borde starta en facebookinsamling. Bidrag någon?

Inga kommentarer: