måndag 13 februari 2012

Existentiella frågor

Mycket vatten har runnit under broarna sen sist. Jag har tagit en examen och har alltså gått från studentlivet till livet som arbetslös med betydligt större studieskulder. Detta kritiska skede i livet, när man inte vet vart man är på väg och om man någonsin kommer att komma dit, sätter igång en hel del tunga tankebanor. När man inte kan få svar på de allra viktigaste, typ kommer jag att kunna betala hyran i mars så kan man ju i alla fall försöka beta av de som går att besvara. Någon måste sitta på informationen man själv saknar. För att strukturera upp mina tankar tänkte jag därför dela med mig av en av mina största funderingar just nu och hoppas på att någon vänlig själ kan reda ut denna och därmed ge plats för nya viktiga funderingar. Till frågan:


Hur gör man när man målar egna ögonbryn? Ta tjejen på bilden till exempel (som för övrigt inte är tjejen som skrivit brevet): Hur avgör hon när brynen är färdiga liksom? Har hon en mall? Tittar hon på bilder på ögonbryn och kör på ungefär samma mått (inte så troligt men ändå)?

Jag såg en tjej på tunnelbanan härom dagen (som utlöste dessa tunga funderingar) med tolv centimeters fartränder som började där ögonbryn brukar börja och slutade 45 grader längre upp, nästan i hårfästet. Lite så här \ / fast 45 grader. Jag hade gett alla mina pantflaskor för att få vara en fluga på väggen när hon skapar dessa oerhört kraftfulla streck. Hur bestämde hon lutningen? Längden? Färgen? Har hon sett någon nån gång som haft såna och gillat dem? Känner hon sig fin? Har de utvecklats? Började de som små hitlermustascher som med tiden eskalerat till något man rätt ofta såg på små asiatiska bilar på åttiotalet? Att de dessutom inte består av hår gör att de ser ut att vara målade med sånt där 24-timmars humörläppstift som även det var rätt hett på åttiotalet? Jag vill verkligen verkligen veta.

Inga kommentarer: