måndag 23 augusti 2010

Frivilliga drogtester

Jag är redan skittrött på vartenda parti och samtliga politiker och kan tänka mig att rösta på det parti som lovar att städa bort alla valaffischer om det så skulle vara piratpartiet. Dagens ämne är frivilliga drogtester i skolan. För det första undrar jag ju lite hur skolan ska ha resurser för det här. En av de skogstokiga föreslog ju att föräldrarna skulle sitta med i skolan för att skolan uppenbart inte kan hantera undervisningen (läs; de stackars lärarna är utarbetade och har för stora klasser, inget ont om dem utan snarare mer pengar åt skolorna kanske?). Ska man då ta in ett par extraföräldrar då så man kan kisstesta alla ungdomar? Vilka föräldrar har råd att skita i jobbet och gå till skolan istället?

Mest av allt undrar jag dock över vitsen med just frivilliga drogtester. Om jag inte knarkar är det mycket möjligt att jag går med på att testa mig... eller nej, jag skulle nog säga nej på pin tonårskiv... eller rent av för att förvirra mobben genom att säga nej för att spä ut de där knarkarbarnen lite. men många utan skuld skulle säkert kunna tänka sig att bevisa sitt rena samvete.
Nu kära Bea ska jag lära dig en sak; Lilla vanliga jag ska ge dig ett visdomsord.

Den som knarkar kommer inte att göra ett frivilligt knarkprov. MEN! Den som inte går med på att testa sig är därmed inte knarkare.
(Jag har inte tagit patent på denna visdom utan det är fritt att kopiera den och sprida den vidare till medpolitiker och andra människor i beslutsfattande positioner.)

Det är liksom som en dålig gåta från när man var liten. Du ska fråga två personer om vägen. Den ena ljuger och den andra talar sanning men vem är vem... äh, du fattar.


Inga kommentarer: