lördag 20 december 2008

Radiotjänst I Kiruna AB

Flera i min omgivning har drabbats att tv-pejlare som utan något som helst underlag beslutat att dessa personer innehar tv och därmed är skyldiga att betala tv-licens. Jag kan inte för mitt liv förstå:
a: Hur någon kan vilja/våga bli tv-pejlare
b: Hur dessa tv-pejlare utan att se en tv, eller ens komma in i lägenheten kan ha makt att besluta att det visst finns en tv där.
c: Hur man kan använda sig av en så primitiv metod som dörrknackning år 2008.

Vad gäller punkt b står det följande i 9§ Lag om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst:

När RIKAB till följd av anmälan eller på annat sätt får reda på att någon innehar en TV-mottagare skall RIKAB, om avgiftsskyldighet följer med innehavet, fatta beslut om detta och samtidigt bestämma vilka avgiftsperioder som skall gälla för den avgiftsskyldige. RIKAB skall skriftligen underrätta den avgiftsskyldige om beslutet.


Betyder inte detta att tv-pejlaren ifråga ska just veta att det faktiskt finns en tv? Är det demokratiskt att man ska behöva motbevisa icke befintliga bevis på att man har tv? Vad ger RIKAB rätten att förutsätta detta och därmed dra in folk i en jävla härva av räkningar, inkasso och tjafs?

Vad gäller punkt c:
Det skulle aldrig falla mig in att öppna min dörr om en okänd människa ringer på. Det är mitt hem, jag betalar hyra, jag har de enda nycklarna, jag har ingen som helst skyldighet att öppna för någon. Jag avskyr oväntade påringningar och tycker att det är ett jävla intrång i mitt privatliv som ensamboende tjej, kvinna whatever.

Om jag inte öppnar får jag en lapp i brevlådan där jag uppmanas anmäla eventuellt tv-innehav. Om jag mot all förmodan skulle öppna får pejlaren ifråga inte gå in i min lägenhet ens om den blir inbjuden. Hur ska den då kunna avgöra om jag har tv eller inte (förutsatt att jag inte har på helgmålsbönen på högsta volym. Det luktar lite fascism att låta gemene bajs med anställning hos RIKAB få bestämma att nu ska hon ta mig fan få överklaga för det kan ju faktiskt vara så att hon kanske är en licenssmitare.

Fram tills dess att RIKAB kommer på en riktig pejlingsmaskin eller något annat alternativ till sina jävla nasare att på eget bevåg leka Saida ger jag en eloge till alla som inte betalar. Att public service använder sig av samma metoder som ungar som säljer jultidningar, eller ännu värre Hyresgästföreningen, är lite som ett dåligt skämt.


1 kommentar:

megat sa...

your blog very beautiful and more info,I like your blog