tisdag 27 januari 2009

Warszawa*fredag

Så här började det hela: Jag och min kära mamma skulle mötas upp i Köpenhamn vid tre och flyga till Warszawa* tillsammans. Redan på Arlanda anade jag oråd när jag försökte fixa gemensamma platser på Warszawa*planet. Väl i Köpenhamn insåg jag att jag skulle få åka själv och att mamma skulle komma först vid elva på kvällen. Inte mycket att göra åt det hela. Resan gick smärtfritt, jag tjuvåkte buss från flygplatsen av misstag. Hur fan ska jag kunna veta att jag måste stämpla biljetten? Gör inte chauffören sånt? För första gången i mitt liv hamnade jag på ett fyrstjärning hotell. Tack mamma. Hotellet var fint som snus men shit vad förvånad jag blev när folk satt i den vackra atriumfoajén och rökte. Det var inte alls längesen man fick göra sånt här med men det kändes galet åttiotal. Rökchocken skulle dock komma att lägga sig när jag insåg att Polen är Europas mesta rökarland. Rökning var mer en regel än ett undantag. Jag ser lite fram emot den dagen de bestämmer sig för att införa rökförbud i Polen. Om ni tycker danskarna bråkar skulle jag kunna sätta lite pengar på ett tredje världskrig. Hur som helst; Rummet var fint:

Jag är inte mycket för att äta ensam ute så jag gav mig ut på matjakt med typ fyrtio spänn på fickan. Fick inte ut några pengar i första bankomaten och började bli lite orolig.
Det löste sig dock och detta blev resultatet:


Efter att ha ätit upp min kulinariska middag till hotell-tv:n blev jag lite rastlös. Fyrtio procent av kanalerna var tyska vilket innebär inhemska program eller dubbade filmer. De övriga kanalerna var polska vilket innebär ungefär samma sak fast här är dubbningen snäppet värre. Det är en och samma kille som utan någon spm helst inlevelse dubbar samtliga röster. Tänk dig polisskolan så. Vad passar bättre då än
en duell mellan duschmössan och hårtorken?

Som du säkert gissade vann duschmössan överlägset.

När jag klarat av alla dessa viktiga detaljer gick jag ner i hotellbaren och drack upp både min och mammas välkomstöl till tonerna av barpianistens medleys bestående av bland annat Smile vs Words, I just died in your arms tonight vs New York New York med många många flera. Mamma dök upp tillslut och dag ett var till ända.

* - Mitt stavningsprogram vill inte köpa Warszawa. Istället tycker den att det överallt ska stå Warsavapakten. Tycker du att det känns bättre så läs det istället.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Näää drack du upp din mammas öl...elaka kvinna

RaQ sa...

Jag vet, jag förtjänar fan inte att leva.