onsdag 22 april 2009

Living la vida loca


Jag gör tredje veckan av totalt fyra i Örebro. Om exakt en vecka är jag klar här och jag längtar fan hem. Det är sådärkul att jobba 24/7 måndag till fredag och sen komma hem och vara slut som människa hela helgen. Men; man ska se det från den ljusa sidan, lite som wikipedia på nåt sätt.Jag befinner mig nämligen i Adolfsberg, enligt wikipedia skämtsamt kallat "Örebros Beverly Hills". Nu är ju inte jag så bevandrad i eliten men jag vet fan inte om jag går med på att Beverly Hills centrum skulle kunna bestå av en Ica, en pizzeria och en folkpark. Nu är det visserligen inte vilken folkpark som helst utan Brunnsparken som gästats av, återigen enligt wikipedia; storheter som Roxette!

Adolfsberg har då inget med Hitler att göra utan kommer från nån Mörner. Jag kan inte hjälpa att jag nånstans hade en lite småfascinerad vision om att det faktiskt fanns ställen med så laddade namn. Jag var dock inte helt ute och cyklade i mina fördomar för Adolfsberg består av en massa områden, jag tänker inte rabbla upp dem, det är bara ett som bekräftar mina farhågor, nämligen Negerbyn. Det sägs att namnet dels kommer av dess form, området är runt som en östafrikansk by... Om jag hade blivit tvungen att rabbla upp en miljon runda saker hade en östafrikansk by inte legat på topp niohundratusen. Som tur är härstammar det även från Negers Gård och har enligt wikipedia alltså inte med mörkhyade personer att göra. Namnet verkar så accepterat att det till och med nämnts i Nerikes allehanda. 

Örebroarna på bilden bor för övrigt inte i Negerbyn utan i Staterna.

6 kommentarer:

south of sthlm sa...

Flänger runt till såna där exotiska platser som Örebro...inte hemma på hela veckan.....vad jobbar du med egentligen?

RaQ sa...

Jag är superstar och är man superstar bör man definitivt se såna där balla ställen som Örebros Bevvan.
På min fritid är jag superhjälte.

south of sthlm sa...

DU MED?!?!?!
http://southofsthlm.blogspot.com/2009/03/superblatte-utan-balle-2.html

RaQ sa...

Ja men exakt så! Det hade lika gärna kunnat vara jag.

Louise sa...

Vilket jäkla namn?!

Vad gör du i Örebro? Kul stad?

Hoppas allt är väl med dig f.ö.

/Louise

RaQ sa...

Jag är här och jobbar några veckor men på onsdag är det över. Kul stad har jag ingen aning om, jag har inte varit down town, jag håller mig i Bevvan.
Allt är toppen annars. Hur har du det?