söndag 24 februari 2008

Bullshit

Jag har aldrig varit ett fan av Penn & Teller men jag fixar inte mer film nu så idag har jag stickat klart en halsduk till ett gäng avsnitt av Bullshit.
Usa är ta mig fan ett helt magiskt galet land! Jag kan inte låta bli att älska det samtidigt som jag föraktar det något vansinningt.

Ett avsnitt handlade om omskärelse på små pojkar. I stora drag är det så här enligt de hängivna: Gud ville att judarna skulle bli hans folk och att de skulle särskilja sig från alla andra genom att genom omskärelse bli perfekta. Men vaffan? Om gud nu var så jävla bra, kunde han inte ha gjort skiten rätt från början?
En massa tillfrågade amerikanska kvinnor i fruktbar ålder har aldrig sett en icke omskuren kille och grinar verkligen illa åt tanken. Samma typ av kvinnor vet inte ens vad en omskärelse faktiskt är. De vet att de snippar nåt men inte vad.
Skär bort förhuden, javisst, gör vad fan ni vill, men är det inte oerhört primitivt att göra det på barn som är för små för att ta beslutet, för små för allt annat än att känna smärtan? Och skyll helst inte på en snubbe som sägs ha fått en son (med förhud) för tvåtusen år sen.

Ett annat avsnitt handlade om hypnos och det är skitbra! Det finns hypnosskivor för exakt allt! Rökning, viktminskning, bli kreativ, lär dig spela gitarr eller vilket annat instrument som helst och såklart de gamla vanliga; Avslöja lögnare, bota
cancer, få större kuk eller mer hår.

Jag känner mig upplyst.

Mindre upplysande är att i klass 9a på svt kunde ingen av nio elever i årskurs nio säga vilket land London ligger i.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Omskärelse är ett ganska stort, tabubelagt och känsligt ämne. Många åsikter går stick i stäv. Själv är jag omskuren och det gör inte ont med bedövning. Man har ett bra sexliv. Dock finns det många extrema grupper åt bägge hållen, för och emot, Bullshit har tagit del av anti-omskärelse-lobbyn.

RaQ sa...

Hej.

Naturligtvis har var och en rätt att göra vad den vill med SITT kön, förutsatt att detta sker just av egen vilja. Eftersom du vet hur det känns utgår jag ifrån att du var mer än spädis när det gjordes.
Bullshit är ett amerikanskt program och det tar jag i beaktande när jag ser det. Naturligtvis blir det smaskigare om man får med fanatikerna och alla vill ha tittarsiffror.

Jag bryr mig inte det minsta om huruvida män är omskurna eller inte utan att man a: just gör det på spädbarn, b: att man hävdar att det är guds vilja.

Kul att du tyckte till :)

Anonym sa...

Hej!

Tack. Både a och b är ju de kontroversiella frågorna.

Det stämmer, jag gillade aldrig min förhud och tyckte den var äcklig hur mycket jag än tvättade varje dag. När jag var 23 vågade jag låta mig bli omskuren och jag har inte ångrat mig, allt har blivit bättre och det är en härlig nakenhet och fräschhet som inte går att jämföra.

Så, jag vill enbart understryka att oavsett hur man förhåller sig till a och b, så har man ett fungerande sexliv. Dock har jag full respekt för dem som känner sig berövade på sin förhud. Förstår dem, jag valde själv.

RaQ sa...

Kontroversiellt är roligt.

Just sexlivet har jag iofs inte ens ifrågasatt men det är ju kul att ditt funkar bra och jag är glad att du slapp din förhud och trivs utan den. Ännu gladare för att du gjorde ett medvetet val.