onsdag 26 november 2008

Det är skillnad på bajs och choklad

Igår morse satt en moderat i tv och sa att papperslösa inte har rätt till annan vård än akut. Jag skulle vilja veta vad moderaten anser gör honom till en mycket viktigare människa än gemene papperslös man. Det skulle ju kunna ha något med skatter att göra men jag vill inte tro att pengar, eller bristen därav, gör att vissa människor förtjänar att behandlas som djur, medan vi lite finare, vi som betalar skatt, ska ha en av världens bästa vårdapparat till vårt förfogande.
För att spä på min avsmak lite hörde jag nämnas att de där papperslösa skulle kunna få icke akut vård om de betalar för sig. Då snackar vi inte patientavgift utan lite extra.
Jag har ett förslag; Gör så! Låt dem betala! Ta pengar från folk som vistas illegalt i landet, som säkert har massiva kapital efter att ha nattstädat på donken för 30:-/h. När ni ändå gör det kan ni ju lika gärna legalisera heroin och låta staten förse heroinister med heroin istället för metadon så att staten kan ge sig i kast med knarkkartellerna som även de är illegala.
Något i resonemanget fick mig att tänka på Tommys pärlplatta.



1 kommentar:

Anonym sa...

Klockrent!