tisdag 18 november 2008

Kommersialismens högborg hägrar

Ja, jag kanske är lite tidigt ute, men om en vecka kommer den, den där jävla lönen som ska göra alla i familjen både glada och överraskade. Jo, jag får en lön till några dagar innan jul men rent ekonomiskt sett är jag född på den fjärde kackigaste dagen på året, nämligen den tjugonde januari. Alltså ska lönen som kommer lagom till jul täcka alla räkningar, rean, nyår, de nödvändiga utgifterna typ mat och dessutom nån form av firande när man fyller halvjämnt. Det börjar alltså bli läge att börja tänka på julklappar.
Nu tänker jag lobba lite för mitt hetaste julklappstips, eller mitt bästa gemene presenttips överhuvudtaget faktiskt.
Jag bara utgår ifrån att alla har nån i familjen som har allt. I mitt fall är det min mamma med man som förra året önskade sig en slickepott. Naturligtvis köpte jag en slickepott. Och en sån där diskhoskrapa. Och ett Garlic Card. Och en massa annat junk som passade färgmässigt. Visst blev de glada, det måste man bli som förälder, till och med om din unge ritar en ful teckning med suspekt innehåll, som kanske hintar om en stundande framtid inom psyk, men det är fan inte kul att ge bort skit. Det är inte heller kul att ge bort saker för sakens skull. Jag hade blivit skitarg om nån la en trehundring på en stor fin skål som jag inte vill ha. Därför tycker jag att det här är världens bästa julshopping. Jag gav bort en gris till en familj i Uganda på ett dop i våras. Det blev fan succé. Att jag dessutom hade sytt ett fulmonster var bara en bonus. Mottagarna trodde för en stund att monstret var sytt på nån form av dagcenterverksamhet för mindre mentalt bemedlade, men vad fan, jag har aldrig sagt att jag kan sy.
Så du som har föräldrar som liksom mina skonar min ekonomi genom att önska sig småsaker som de lika gärna kan köpa själva bara för att kunna ge en konkret önskning; Skit i slickepotten, lägg till några tjugor, köp nåt som faktiskt gör nån nytta. Varför inte två gambianska myggnät, det absolut bästa sättet att hindra malariaspridning? 160 spänn. Som hittat.

Jag hade blivit så jävla glad för en egen gris och julen är ju verkligen världsbästa tillfället att göra saker man gärna hade velat men aldrig får tummen ur/har råd att göra. Man gör det bara i nån annans namn. Inte bara man själv får sig en gnutta köpt gott samvete, man sprider det vidare så ytterligare nån man gillar känner sig lite god.
Köpt samvete är ej att förakta. Skaffa ett eller ett par fadderbarn när du håller på, man känner sig asgod, jag lovar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Upplys mig, du oh vise, vilka är nummer 1, 2 och 3 på listan över kackigaste födelsedagar?

RaQ sa...

Listan ser ut så här, sämst först:
1: 24 jan
2: 23 jan
3: 22 jan
4: 21 jan
Således sprack min lögn, jag fyller på den femte sämsta dagen. Jag ville bara verka lite extra miserabel. Nu kanske folk som fyller år på julafton och nyår går i taket men dem ignorerar jag.

RaQ i Delphi