fredag 30 maj 2008

Plaza De La Maria

Jag bor bra. Jag bor skitbra, om än lite litet. Jag har nära till allt men bor ändå i ett gårdshus omgivet av fyra gårdar så jag slipper ljud och folk om jag så vill.
Jag älskar att bo centralt men det har helt klart sina nackdelar.
Dessa nackdelar i inbördes ordning:

Råttor - Stadsråttor är stora som golden retrievers och finns överallt.

Folk - Vissa dagar skulle jag vilja bo nånstans där man kan gå till affären utan att möta en enda människa. Nu när det är varmt blir torget invaderat av folk som leker playa och solar i bikini, kant i kant med stans skitigaste gata, bland hundskit, spyor och fimpar.

Kompisar - Ingen av mina kompisar bor här så det hjälper inte så mycket att bo centralt. Nån måste alltid ta sig. Fast det förstås; Jag behöver sällan ta mig så långt.

Trångboddhet - Man nöjer sig (har råd med) tjugofyra kvadrat för att det är så centralt. Jag drömmer minst en gång i veckan att jag flyttar och får ett riktigt kök. Nån dag ska jag också bli vuxen och flytta från Söder och ha ett riktigt kök. Jag är bara inte riktigt där än.

Pundare - Mariatorget har tydligen genom åren varit ett periodartorg. Vissa perioder har knarket flödat, andra har det varit väldigt lugnt. Nu är det inte lugnt längre. Folk dealar vid toan på torgkanten mitt på dagen, tjackisar kommer in på gården titt som tätt och hoppas på en tunna guld, dock utan resultat. Den senaste tiden har det varit ramaskrin i lokaltidningarna för att de har flyttat dagverksamheten på Slussen till Mariatorget. Folk är rabiata för att det ligger skolor i kvarteret och att det förutom akutboende och läkarmottagning för hemlösa nu även är dagverksamhet. Hela kvarteret Grimman har blivit ett hemlöstillhåll och även de stora tidningarna skriver om ökad brottslighet och missbruk.
Jag tyckte att protesterna var skitnödiga från början, så stor skillnad kan det ju inte bli. Jag hade fel, det blev stor skillnad. Därmed inte sagt att jag tycker att de ska dra. Tvärtom. Hemlösa tenderar att sova i stan. Det är lättare att skaffa mat, sovplats och eventuellt knark i stan. Alla större städer har samma problem. Förut var det vid Slussen. På Sergels Torg är det konstant. Nu är det här. Deal with it.
Om dina barn inte får se verkligheten kanske det är läge att bo mitt på Söder, du kanske ska sikta på fina Bromma, eller posha Enskede?
Däremot blir jag skitarg när de rotar runt i MITT soprum och efterlämnar ett kaos av tjock-tv:ar, tjockskärmar, upprivna soppåsar med gamla bindor och en massa junk. För att inte tala om när de går och rekar på MIN gård och kollar i MITT cykelställ. Jag är inte mer än människa. Man vill alla gott men man vill inte se alla. Jag är så genomsvensk att jag ibland blir rädd för mig själv.

Þungur hnífur ffs! Þungur hnífur

2 kommentarer:

Anonym sa...

Posha Enskede....där vill alla bo :-)pp

RaQ sa...

Jag vill bo i dig.