fredag 29 augusti 2008

VA apoteket? VA?

apoteket kan man numer köpa klamydiatest. Man får ett kit som man antingen kissa i (som man), eller gör ett muttprov (som, ja, gissa). Därefter skickar man in provet till ett labb. Efter ungefär fem dagar får man svaret via nätet eller per post. Genialiskt. Säkert skitbra om man inte vågar gå och testa sig. Smittskyddslagen gäller naturligtvis ändå så det blir inte så mycket hemligare än gyn/ven om man är smittad.

Klamydia är den mest förekommande könssjukdomen och antalet smittade ökar konstant. Den ger sällan symptom vilket gör det hela lite klurigare. Man snackar epidemier.

På apoteket kostar testet 300 spänn!!! Varför? Vem köper det? Jag skulle så gärna vilja veta hur många tester de säljer på ett år. Vem vänder de sig till? Hur kan det vara så dyrt när man kan få det gratis här?

Varför inte höja priset på dagenefterpiller också, de kostar ju bara 160:-. Jag ser framför mig en invasion av klamydiastinna, höggravida fjortisar med snedbena och tuggummi.
Fast iofs, man kan ju bli steril av klamydia...
Det kanske ligger en konspiration bakom det hela....

Nu är det ju som vanligt inte tjejen i filmen som skrivit brevet. Jag är inte i riskzonen. Jag är bara flabbergasted.



2 kommentarer:

KellyKorv sa...

tacka vet ja gôtteborrg, änna, där får man testa sej gratis på internet. www.klamydia.se

RaQ sa...

Jag vet, jag såg det. Det kan man om man går till rfsu-kliniken här med. 300:-!! Det är fan helt befängt.