tisdag 11 mars 2008

We go way back

För dig som inte är Mella: Jag brukar inte nappa på såna där skickavidareochskickatillbakssåjagvetattviärkompisarmail men tydligen har jag iaf nappat på ett. Jag har glömt när det var, men idag fick jag svar, ett imponerande svar med mycket tanke bakom:

1. Mitt smeknamn:
Kärt barn har många namn – kanske därför djävulen själv har flest...
Dina alternerar med tiden, ett tag var t ex Raqattaque på tapeten. Lixom ett annat tag The rack. Eller varför inte Rax. Bestående är dock framförallt Raq. I alla fall för mig. Cräck är bara på kul, för att det låter som knark. Och knark är kul.
(RaQ verkar sitta i. Jag gillar det. Jag är ju RaQ. Tror att det var Tobbe som började)

2. Var möttes vi första gången? I klassrummet no doubt. Jag tror jag märktes när jag kom.
(Det kan du ge dig på att du gjorde, du var ju skittuff och från storstan)

3. Vad tror du mitt andranamn är? Tror och tror... Jag VET att det är det så oerhört förtjusande... Som betyder snygg på spanska – do I need to say more? Ett tecken på föräldrar med god smak förstås. Något som är genetiskt I am sure.
(För att leva upp till det där med kärt barn o många namn har jag nu lagt till ett rytande Belsebub)

4. Hur länge har du känt mig? Åh, vem håller väl räkning på sådana trivialiteter. Det är enbart en påminnelse om början och slut. Vi har känt varann för evigt på ett sätt, nästan ingen tid alls på ett annat sätt. Fast egentligen har vi känt varandra precis så lång tid som det varit viktigt. Att vi ÄR vänner nu, fortfarande och trots allt är väl det som betyder nåt.
(Du är så jävla vis. Ibland blir jag nästan rädd)

5. Hur väl känner du mig? Jag tycker om dig, just för att jag känner dig väldigt väl. Faktiskt.
(Det gör du, du känner mig bättre än många)

6. Röker jag? Mhm, going on... vad är det nu egentligen? För guds skull – är det inte dax att quitta? Det räcker med att man kan säga: jag har rökt i tjugo år, därefter kan man lägga ner utan att förlora identitet.
(Precis här blev det väldigt dålig täckning, jag hör dig inte, du simmar ur bild)

7. Tror jag på gud? Haha, jaa du. Det där är ju intressant. Religiös är du ju inte, men visst går du i funderingar på om det finns nåt mer. Om inte annat för säkerhets skull. Tror du på spöken? DET är väl mer intressant. Mot bättre vetande förstås.

(Jag tror på ödet. Ödet är en ful liten man som sitter nånstans högt upp och kissar på mig, jag kan ha varit hitler i mitt förra liv. Äckliga äckliga ödet!)


8. När du såg mig, vad var ditt första intryck?
Måste varit något bestående om änglahår eller nåt liknande, så klart. Men jag tror att det som alltid finns fastetsat är den magnifika tuggummibilden på dig som barn. Jag minns till och med ditt hem och var den hängde.

(Jag har kvar den, den står på vinden. Jag är bara inte egenkär nog längre)

9. Min ålder? Barnrumpa. Det har du ju alltid varit.

(Återigen, du är skrämmande vis)

10. Födelsedag? Nyligen...

(Ja, för 50 dagar sen. Oj, det går fort, borde det inte vara sommar nu? )

11. Hårfärg? Din lilla blonda ängel. Men mörknar med åren, det gör vi alla. Så är det.

(You bet, råttis goin on betong, snart blir det nån desperat lösning som lite polish ho stylee)

12. Ögonfärg? Som sig bör med oss skandinaviska skönheter. Så klart. Du är en kliché. Visst är du det. ;)

(I just det här fallet är jag big time klyscha)

13. Har jag några syskon? LalalalalaLola.

(Jag har ju en bror också, fast du har ju inte träffat honom, och han är ju bara halv, men ack så bra)

14. Vad är en av mina favoritsysselsättningar? Att titta på film. Särskilt konstnärliga sådana.

Skämt åsido, Du verkar ha börjat uppmärksamma film igen.

(Ja, ibland kommer jag på att det ju är kul. Då ser jag tio filmer, får nog och låter bli nåt år till)

Men jag skulle nog i sammanhanget vilja nämna din uppenbara pysselgen. Att släppa lös och låta den härja kan väl räknas som en favoritsysselsättning vid sidan av meningslöst internetsurfande?

(Virka är nästa projekt, eller varför inte en halsduk till? Jag har även två smyckeböcker på lager. Mitt pyssel har ju dock alltid varit ett substitut så att jag just nu pysslar är inget positivt tecken)

Jag blandar och satsar några ören på att svaret kan vara: ”att tvätta”, förresten. Haha.

(Ingen kan tvätta som jag, kommer du ihåg den? Den var en hit på åttiotalet)


15. Kommer du ihåg något av det första jag sa till dig?
Det är lite väl överkurs med tanke på vilka barnrumpor vi var då. Men jag kommer aldrig glömma vissa saker. Som när du sa att en viss bekant såg ut som ”en spann vatten”. Så träffande är du ofta, men kanske aldrig som då.
(Jag vill inget hellre än att vara träffande men just spannen kan jag inte ta åt mig äran för, det var Magnus som uppfann den, Strömbergs kompis. En briljant människa)

16. Vilken sorts musik lyssnar jag helst på? Det som för tillfället talar till ditt hjärta i vilken genre det än må vara. Men jag minns när ”Wish you were here” var din enda. Och i viss mån är den det säkert än.

(När vi lärde känna varann var jag ju fortfarande hip hopare, men visst, Pink Floyd har en liten plats i mitt hjärta. Have a cigar gillar jag ännu mer nu, men det gjorde jag inte då. De tre bästa låtarna i min värld är Welcome home son med Radical Face, My body is a cage med Arcade Fire och Alone again or med Calexico. Dessa kommer att gå varma tills jag hittar nåt ännu bättre.)

17. Vad är min bästa sida? Jag tycker ju om dig som du är, vilket gör att jag faktiskt gillar dina svaga sidor. Det handlar framförallt om att du kan bestämma dig för vissa saker i perioder och hålla fast vid det. Ett tag. Sen går det över.

(Du känner mig bättre än jag själv ibland. Det är lite läskigt)

Och ibland kan det förstås vara din bästa sida. Så är det ju, medaljen har två sidor. Så även du.

(Baby's got back? Nej fan, det var ju du.)

18. Är jag blyg eller framåt? Oerhört blyg och tillbakadragen. Du skulle ALDRIG träffa nya människor och därmed utöka din bekantskapkrets.

(Jag skymtar en underton av passande sarkasm)

19. Skulle du kalla mig rolig? Tillåt mig småle... Eller brista ut i gapskratt. Det senare är troligare.

(Vi kompletterar varann bra, jag skrattar åt dig för att du skrattar åt mig och jag vet exakt vilka knappar jag ska trycka på för att få igång dig)

20. Är jag en rebell, eller följer jag alla regler? Komplicerat att svara på faktiskt. Du följer nog regler över lag. Och sen spyr du på dem i efterhand, när du är på tryggad mark. För säkerhets skull.

(Jag är harmlös, jag blir bara töntigare också, fast ibland blixtrar jag till, dock mer och mer sällan)

21. Några speciella talanger? Förutom pysselgenen, skulle det väl vara din raffinerade känsla för hämnd...

(Inte alla som har en trappa uppkallad efter sig mitt i stan. En trappa där jag sex år senare trampade ihjäl en råtta. Var det den där jävla ödetjäveln som ville säga nåt?)

22. Vilken är min favoritfärg? Som jag – blå. Fast det är eventuellt en inbillning. Det kan vara silver. I vissa fall militärgrönt.

(Delvis rätt. Jag har alltid gillat blått, men jag gillar inte blå saker o kläder. Jag gillar militärgrönt, det stämmer, men jag älskar orange och brunt)

23. Vilket är ditt bästa minne med mig? Jag har många, men särskilt minns jag faktiskt när du ruttnade på mig i Thailand. Det är lustigt vad man behåller.

(Helvete vad jag skrattade här! Jag hade glömt bort det. Jaja, det är få förunnat att höra mig skrika så känn dig smickrad... eller nåt)

24. Vilka tre ord beskriver mig bäst? Omtyckt, sårad, sarkastisk, ömtålig, stark, innerlig, skön.
Jag kan inte räkna till tre.

(Även här är du vis, så vis att det gör lite ont. Men jag blir glad också)

Eller om jag måste:

Receptiv

Allmänbildad

Qvintessens

(Klart du måste! Vem skulle kunna hindra dig? )

Du gjorde min kväll.

Inga kommentarer: